image_pdfimage_print

#Γιώργος Σισαμάκης,

Αντιδημάρχος Αναπτυξιακού Προγραμματισμού – Ψηφιακού Μετασχηματισμού – Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης της Υπαίθρου και Τουρισμού , Πρόεδρος του Α.Ο.Τ.Α ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΜΑΕ

Η ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς είναι σημαντικός παράγοντας για την ανάπτυξη των βιώσιμων μορφών τουρισμού, που προάγουν την αειφορία και συνεισφέρουν στην τοπική οικονομία.

Η γαστρονομία είναι μέρος και έκφανση της πολιτιστικής κληρονομιάς , μεταφέροντας γεύσεις, μνήμες και παραδόσεις στο σήμερα και αποτυπώνοντας τη γευστική ταυτότητα ενός τόπου.

Ταυτόχρονα, η τοπική κουζίνα αποτελεί σύμμαχο στην προσπάθεια ενίσχυσης του τουριστικού ενδιαφέροντος και αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος, χάρη στην εμπειρία που προσφέρει. Στη σημερινή επόχη που ο τουρισμός επαναπροσδιορίζεται («Rithing Tourism”) και 0 Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού μιλά  για αειφόρο τουριστική ανάπτυξη επικεντρωμένη στον άνθρωπο και το περιβάλλον και τον αντίκτυπο του τουρισμού στον πλανήτη.  Οι τουρίστες γίνονται όλο και περισσότερο «ντόπιοι» και  θέλουν να γνωρίσουν τον τόπο, να απολαύσουν «αυθεντικές» εμπειρίες με μικρότερη περιβαλλοντική επίδραση και να προωθήσουν την αναγέννηση της τοπικής παράδοσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Αυτή ακριβώς η παράδοση αναδεικνύεται μέσα από τα τοπικά προϊόντα. Ο τρόπος που τα επεξεργαζόμαστε και τα μαγειρεύουμε, οι παραδόσεις και κοινωνικές συναναστροφές γύρω από το φαγητό είναι απόλυτα συνυφασμένα με τον τόπο και στην περίπτωση του Ηρακλείου με τον «κρητικό τρόπο ζωής» με αδιαλειπτη πολιτισμική ιστορία 5.000 χρόνων από την εποχή του Μινωιακού πολιτισμού ως σήμερα. Από το  2018 προμετωπίδα της τουριστικής μας στρατηγικής ως Ηράκλειο είναι ο γαστρονομικός τουρισμός που τα τελευταία χρόνια αποτελεί πλέον και την εθνική στρατηγική της χώρας για τον τουρισμό καθως αντιπροσωπεύει όλες τις αξίες που συνδέονται με τις νέες τάσεις στον τουρισμό,  σεβασμός στον πολιτισμότην παράδοση, την αυθεντικότητα και τη βιωσιμότητα.

Στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης που εκπονήθηκε από το ΙΝΣΕΤΕ (Ελληνικός Τουρισμός 2030) , για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της διαρθρωτικής προσαρμογής του τουριστικού τομέα στον τομέα της γαστρονομίας περιγράφονται μια σειρά δράσεων που καλειται να υλοποιήσει ένας τόπος που θέλει να γίνει γαστρονομικός προορισμός όπως είναι η παροχή ολοκληρωμένων, αυθεντικών και υψηλής ποιότητας γαστρονομικών υπηρεσιών/ δραστηριοτήτων/ εμπειριών/ εκδηλώσεων ανάδειξης, προβολής και προώθησης της ξεχωριστής γαστρονομικής ταυτότητας και της  διασύνδεσης με την πρωτογενή παραγωγή και την παραδοσιακή γαστρονομία. Αξιοποίηση κτιρίων για τη δημιουργία  χώρων ανάδειξης γαστρονομικής παραδοσης, δίκτυο επισκέψιμων χώρων σε οικονοποιεία, ελαιουργία, τυροκομία,  ενέργειες πρόωθησης εστιατορίων, θεσμοθέτηση γαστρονομικών δρώμενων και καλεντάρι εκδηλώσεων όλο το χρόνο, διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων αλλά και χρήση νέων τεχνολογιών για ενίσχυση της βιωματικής γαστρονομικής εμπειρίας.

Αυτή τη μεθοδολογία έχει υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια το Ηράκλειο η πρωτεύουσα της Κρήτης μια ζωντανή πόλη που εδώ ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να έρθει όλο το χρόνο σε επαφή με τα προϊόντα, την κουζίνα του νησιού και πρωττίστως τον κρητικό τρόπο ζωής, την κρητική φιλοξενία.

Η ανάπτυξη μιας ισχυρής ταυτότητας που θα αναδεικνύει τη μοναδικότητα του νησιού ως βιώσιμου τουριστικού προορισμού για όλο τον χρόνο και ταυτόχρονα θα αναδεικνύει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την κληρονομιά της κρητικής κουζίνας, είναι ο βασικός στόχος που υπηρετείται στρατηγικά με τη διοργάνωση δρώμενων όπως το φεστιβάλ «Ημέρες Γαστρονομίας» που φετός θα διοργανωθεί για 5η χρονιά. Ο συγκεκριμένος  θεσμός, που υλοποιείται με τη συνεργασία όλων των φορεών του τουρισμού έχει εξελιχθεί στον σημαντικότερο της Κρήτης, ενώ εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του Δήμου για να καταστεί το Ηράκλειο γαστρονομικός προορισμός διεθνούς εμβέλειας και απήχησης. Παράλληλα με την προβολή του γευστικού πλούτου της ενδοχώρας, επιτυγχάνεται και η προσέλκυση επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο τους μήνες της περιόδου αιχμής, καθώς και η αυξημένη εξωστρέφεια των επιχειρήσεων γαστρονομίας του Ηρακλείου.

Η διοργάνωση περιλαμβάνει έναν συνδυασμό πολιτιστικών, μουσικών και γαστρονομικών δράσεων και έχει υποδεχτεί περισσότερους από 15.000 επισκέπτες τα προηγούμενα χρόνια. Το Φεστιβάλ, όπως και τα μικρότερα, αναβιώνει την παράδοση της Κρήτης, όχι μόνο γευστικά αλλά και μουσικά.

-Εκτός από τη βασική διοργάνωση, το Φεστιβάλ περιλαμβάνει και μικρότερες εκδηλώσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται στην ενδοχώρα του δήμου Ηρακλείου και σε αυτές προβάλλονται τα τοπικά προϊόντα, οι φρέσκιες πρώτες ύλες, οι συνταγές που κληροδοτήθηκαν από γενιά σε γενιά και οι παραδοσιακές τεχνικές. Έχουν θεσπιστεί βραβεία ανάδειξης καλών πρακτικών επιχειρηματικής γαστρονομίας“Cretan Taste Awards” . Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών αλλά και ψηφιακού υλικού αναδειξης τοπικών προϊόντων

Προτεραιότητα του Δήμου Ηρακλείου είναι η ενίσχυση των δράσεων γαστρονομίας ως προτεινόμενων τουριστικών δραστηριοτήτων, με έμφαση στη γευσιγνωσία, την οινογνωσία, τις τοπικές εκδρομές γαστρονομίας σε παραδοσιακά εστιατόρια ή αγροκτήματα, επισκέψεις σε τοπικές αγορές τροφίμων και αγροτικών προϊόντων, βιοτέχνες – παραγωγούς, συμμετοχή σε μαθήματα μαγειρικής και πολλά ακόμη.

Συμπερασματικά, το Ηράκλειο διαθέτει το πολιτιστικό προφίλ και τον πλούτο των γεύσεων για να καταστεί πυλώνας του γαστρονομικού τουρισμού στη Μεσόγειο.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Ηρακλείου θα συνεχίσει να επενδύει σε δράσεις εξωστρέφειας και ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κρητικής παράδοσης και κουζίνας.