Η ενδυνάμωση της αγροτικής οικονομίας του Δήμου Ηρακλείου είναι το ζητούμενο της προγραμματικής σύμβασης που υπέγραψε σήμερα ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός και ο πρόεδρος του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης «Ηράκλειο Μ.Α.Ε.» Γιώργος Σισαμάκης.
Ξεκινώντας από κοινή αφετηρία ο Δήμος Ηρακλείου και ο Αναπτυξιακός του Οργανισμός «Ηράκλειο Μ.Α.Ε.» συμπράττουν για την ενδυνάμωση της οικονομίας της ενδοχώρας του Δήμου υπογράφοντας σήμερα προγραμματική σύμβαση με αντικείμενο τη «σύνδεση αγροτικής παραγωγής και τουριστικής ανάπτυξης».
Η προγραμματική διαρθρώνεται σε δύο βασικούς άξονες
Α. Ενέργειες ενημέρωσης, αφύπνισης & προώθησης της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας
Αφορά σε ένα πλέγμα ενεργειών που στόχο έχουν την ενημέρωση και αφύπνιση της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας, την πληροφόρηση φορέων και αγοραστικού κοινού για τα τοπικά αγροτικά προϊόντα και τέλος την επικαιροποίηση καταγραφής γαστρονομικών πόρων.
α) Ενέργειες ενημέρωσης-αφύπνισης τοπικής οικονομικής δραστηριότητας
Η ενημέρωση των τοπικών αγροτικών κοινωνιών έχει διαπιστωθεί ότι είναι από τα κύρια ζητήματα που χρήζουν αντιμετώπισης. Το έλλειμα έγκυρης και έγκαιρης ενημέρωσης γύρω από τα τοπικά προϊόντα, την αξία τους αλλά και την υπεραξία τους ως πολιτισμικά αγαθά είναι ζητήματα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Στόχος μας είναι να ενημερώνουμε συστηματικά τους κατοίκους, οικονομικά ενεργούς πολίτες της ενδοχώρας σχετικά με τα νέα δεδομένα που σχετίζονται με τον αγροτικό χώρο και τις εθνικές- διεθνείς πολιτικές, στοχεύοντας να ενεργοποιήσουμε ή να ενισχύσουμε την ενεργή παρουσία τους γύρω από την ενασχόλησή τους με τοπικά προϊόντα αιχμής που συνάδουν με τις νέες διεθνείς τάσεις ενίσχυσης της τοπικότητας, αυθεντικότητας με βάση τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης.
β) Ενέργειες πληροφόρησης φορέων και αγοραστικού κοινού
Κρίσιμα ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η τοπική οικονομία είναι αυτό της διάθεσης των τοπικών προϊόντων αλλά και η ενεργοποίηση – συστράτευση των φορέων στην κατεύθυνση της λειτουργίας της τοπικής αγροτικής – κτηνοτροφικής παραγωγής με βάση τις σύγχρονες αρχές μάρκετινγκ.
γ) Επικαιροποίηση καταγραφής γαστρονομικών πόρων
Προϋπόθεση για τη χάραξη κάθε στρατηγικής είναι η ύπαρξη δεδομένων και μάλιστα επικαιροποιημένων πληροφοριών. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι σημαντικό η εύρεση και συλλογή δεδομένων που αφορούν στο αγροτικό χώρο , ενδεικτικά ενεργός πληθυσμός, τομείς ενασχόλησης, χαρτογράφηση τοπικών προϊόντων, τρόπος διάθεσης, κ.λπ.
Β. Ενέργειες εξωστρέφειας της τοπικής αγροτικής παραγωγής και ενίσχυσης του brand name “Heraklion flavors”
Η δεύτερη βασική κατεύθυνση της προγραμματικής συνεργασίας έχει να κάνει με Ενέργειες εξωστρέφειας για την προώθηση των τοπικών αγροτικών προϊόντων και την ενίσχυση του brand name “Heraklion flavors”.
Η εξωστρέφεια της τοπικής οικονομίας και η αναγνωρισιμότητα των τοπικών προϊόντων είναι προαπαιτούμενο για τη διάθεσή τους και επομένως για την επιβίωση της τοπικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό είναι αναγκαία η συμμετοχή σε εκθέσεις προώθησης προϊόντων εκτός Κρήτης, αλλά και η διοργάνωση δράσεων εντός Κρήτης, και πιο συγκεκριμένα:
α) Συμμετοχή σε εκθέσεις για την προώθηση τοπικών αγροτικών προϊόντων εκτός Κρήτης
Η συμμετοχή σε εκθέσεις για την προώθηση τοπικών αγροτικών προϊόντων εκτός Κρήτης είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία που απαιτεί προγραμματισμό των εκθέσεων που θα συμμετέχουμε, συντονισμό των συμμετοχών καθώς και φυσική παρουσία τις ημέρες διεξαγωγής των εκθέσεων. Η συμμετοχή σε εκθέσεις σκοπό έχει να συμβάλλει στην ανάδειξη και προώθηση του τοπικού πολιτισμού, των εμπορικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αλλά και στην προβολή του νησιού ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός με σκοπό την προσέλκυση Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.
β) Διοργάνωση/ συνδιοργάνωση δρώμενων-εκθέσεων προώθησης τοπικών προϊόντων
Δεδομένου ότι δεν αναγνωρίζεται η υπεραξία των τοπικών αγροτικών προϊόντων στο βαθμό που θα έπρεπε, για να δοθεί ώθηση στην υπεραξία των τοπικών προϊόντων είναι σημαντικό να συστηματοποιηθούν οι δράσεις προώθησης της τοπικής παραγωγής- οικονομίας και σε επίπεδο Δήμου Ηρακλείου. Θα καταρτιστεί καλεντάρι ενεργειών προώθησης με στόχο μάλιστα αυτές να θεσμοθετηθούν και να αποτελέσουν θύλακες πωλήσεων αλλά και προώθησης των τοπικών προϊόντων.
γ) Δημιουργία πρωτογενούς υλικού (κειμένων, ψηφιακού υλικού τεκμηρίωσης) ανάδειξης πολιτισμικής κληρονομιάς-αγροτικών προϊόντων.
Η δημιουργία πρωτογενούς υλικού τεκμηρίωσης των τοπικών μας προϊόντων είναι το πρώτο και βασικό βήμα για την ανάδειξη τους. Απαιτείται μια συστηματική καταγραφή της πολιτιστικής και γαστρονομικής κληρονομιάς και η δημιουργία ψηφιακού φωτογραφικού και λεκτικού υλικού, προκειμένου σε δεύτερο χρόνο να αξιοποιηθεί στην προώθηση των τοπικών προϊόντων αλλά και την ανάδειξη της αξίας τους ως άυλα πολιτισμικά αγαθά.
Η Διάρκεια της προγραμματικής είναι 24 μήνες και προϋπολογισμό 154.055,91 €.
Κατά την υπογραφή της προγραμματικής ο πρόεδρος του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης «ΗΡΑΚΛΕΙΟ Μ.Α.Ε.», Γιώργος Σισαμάκης δήλωσε την ικανοποίησή του καθώς, «το Ηράκλειο, με την σύσταση του Αναπτυξιακού Οργανισμού και την υπογραφή της σημερινής προγραμματικής αξιοποιεί όλα τα θεσμικά εργαλεία για να ανταποκριθεί στον αναπτυξιακό αλλά και πολιτικό του ρόλο. Ως Δήμος αλλά και ως Αναπτυξιακός Οργανισμός καλούμαστε να ανταποκριθούμε στις συνεχώς μεταβαλλόμενες και ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες για μια βιώσιμη ανάπτυξη της ενδοχώρας του Δήμου και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων στα χωριά του Ηρακλείου. Για μας Ηράκλειο δεν είναι μόνο το αστικό κέντρο, στοίχημα μας είναι η ενδοχώρα, το «αυθεντικό» Ηράκλειο, γι’ αυτό και στρατηγικά επιλέξαμε η πρώτη αυτή προγραμματική να αφορά στην ενδοχώρα. Ξέρουμε ότι το στοίχημα της ανάπτυξης δεν κερδίζεται εύκολα, το σίγουρο είναι ότι είμαστε εδώ ως Οργανισμός και μαζί με τις υπηρεσίες του Δήμου κάθε μέρα καταβάλουμε τη μέγιστη προσπάθεια να λύσουμε ζητήματα, να σχεδιάσουμε το αύριο γιατί πιστεύουμε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Ηρακλείου και σε αυτά θέλουμε να επενδύσουμε, αυτά να αναδείξουμε».